Uzum Market — O‘zbekistonning yetakchi marketpleysi. U yerda mebel va yirik maishiy texnikalardan tortib kiyim-kechak, poyabzal, oziq-ovqat va turli mayda-chuydalargacha ko‘plab turli tovarlar sotiladi. Bunday platforma bilan hamkorlik har doim biznes uchun o‘sish nuqtasi hisoblanadi. Maqolamizda boshlovchi sotuvchilar nimalarni bilishi, Uzumda qanday sotish va tovarlar sotuvini qanday oshirishlari mumkinligi haqida gapirib beramiz.
Roman Kim
O‘zbekiston sellerlar assotsiatsiyasi va klubining hamta’sischisi
O‘zbekistonning har ikki fuqarosidan biri Uzum Marketda xarid qiladi. Research Group Central Asia tadqiqotiga ko‘ra, mazkur marketpleys poytaxtda ham, viloyatlarda ham o‘z yetakchiligini mustahkamlab bormoqda. Platformada kuniga 300ga yaqin yangi sotuvchi ro‘yxatdan o‘tib, ular 600 mingdan ortiq turdagi mahsulotlarni taklif etmoqda.
Platformadagi sotuvchilar quyidagi kamchiliklarni qayd etishadi:
Savdo uchun to‘g‘ri mahsulot va joyni tanlash muvaffaqiyatning asosiy omilaridir. O‘zbekiston bozori o‘ziga xos xususiyatlar va afzalliklarga ega bo‘lib, ularni assortimentni tanlashda hisobga olish muhim.
Nishadagi talab. Ushbu omilni to’g’ridan-to’g’ri baholash qiyin, shuning uchun marketpleyslarningi ichki statistik ma’lumotlari va kalit so’zlarni tanlash xizmatlaridan foydalanish orqali baholash mumkin, chunki tez-tez qidirilayotgan so’rovlar yuqori talab ko’rsatkichi bo’lishi mumkin.
Marketpleyslardagi talab. Baholash uchun MPStats, SellerFox kabi tahlil xizmatlaridan foydalanish mumkin. Ular kategoriya bo’yicha o’rtacha chek va aylanma, kunlik buyurtmalar soni va boshqa muhim ko’rsatkichlar haqida ma’lumot beradi.
Savdo statistikasi. Xaridlar chastotasi va sotib olish foizi muhim ko’rsatkichlardir. Masalan, agar kiyim-kechak va oyoq kiyimlarining sotib olish foizi past bo’lsa, bu omil logistika xarajatlarini hisoblashda hisobga olinishi kerak.
Mahsulotni shaxsiy did asosida emas, raqamlar asosida tanlash kerak. Yuqori sotuv salohiyati va marjinallikka ega tovarlarni topish uchun, biz tahlil xizmatidan foydalanamiz. Istalgan birini tanlashimiz mumkin, u yerda ishlashni xohlagan toifani tanlaymiz va tavsiflarini sozlaymiz. Masalan, sizning maqsadingiz — oyiga 100 mln so‘m aylanma deylik. Bu holda men oyiga kamida 10 mln oborotli kartochkalarga tayanaman. Shunday qilib, men bozorga har biri oyiga 10 million so‘mdan olib keladigan 10 ta mahsulotni chiqarishim kerak. Buning uchun taxminan 200-250 ta tovarni tahlil qilib, ulardan ishga tushirish uchun 25-30 ta tovarni tanlab olish kerak, ana shu tovarlardan esa bizga oyiga 10 milliondan olib keladigan tovarlarni tanlab olish kerak.
Hozirda top-5 eng trend toifaga elektronika, maishiy texnika, go‘zallik buyumlari, kiyim-kechak va uy-ro‘zg‘or buyumlari kiradi. Sport va salomatlik uchun tovarlar toifasi, masalan, turli trenajyorlar ham ommalashmoqda.
Uzum Market platformasida, har qanday boshqa yirik marketpleyslar kabi, sotilishi taqiqlangan mahsulotlar ro’yxati mavjud. Masalan:
Taqiqlangan mahsulotlarning to‘liq ro‘yxatini maydonchaning sayti orqali ko‘rishingiz mumkin.
Uzum Marketga sotuvchi sifatida O‘zbekistonda ro‘yxatdan o‘tgan tashkilotlar, yakka tartibdagi tadbirkorlar va o‘z-o‘zini band qilgan shaxslar qo‘shilishlari mumkin. Internet-savdo uchun OKED «Oziq-ovqat va nooziq-ovqat mahsulotlarini chakana savdosi» kodi mos keladi (agar internet-savdo asosiy daromad manbai bo’lsa, asosiy OKED sifatida ko’rsatiladi).
Uzum Marketda ikkita fulfillment shakli mavjud: FBO va FBS.
FBO (Fulfilment by Operator) — bu an’anaviy tizim bo’lib, bunda sotuvchilar o‘z mahsulotlarini yagona fulfillment markaziga topshiradilar. Barcha mahsulotlar Toshkent va boshqa shaharlardagi omborlarda qabul qilinadi. Fulfillment markazidan buyurtmalar sotib olingan kundan keyin ertasi kuni yetkazib berish nuqtalariga yetkaziladi. Marketpleys prinsipi — xaridorlarga bir kun ichida yetkazib berishdir.
FBS (Fulfilment by Seller) — bu model 2024-yil 10-oktyabrdan boshlab ishga tushdi. Ushbu tizimda sotuvchi mahsulotlarni o‘z omborida saqlaydi, buyurtmalarni yig‘adi va buyurtmani olgandan keyin 48 soat ichida Uzum Market omboriga topshiradi. Ushbu model noyob, katta hajmli va mavsumiy mahsulotlar uchun mos keladi, past aylanmali mahsulotlar uchun saqlash to’lovlarini kamaytiradi. FBS modeli «Oziq-ovqat mahsulotlari» (istinsolar: «Sport oziq-ovqati») kategoriyasidan tashqari barcha sotuvchilar uchun mos keladi.
Logistika va yetkazib berish jarayonlarini optimallashtirish maqsadida omborda saqlanadigan mahsulotlar uchun o‘lcham cheklovlari joriy etilgan.
Kichik va o‘rta hajmdagi mahsulotlar uchun:
Katta hajmdagi mahsulotlar balandligi 50 smdan yuqori bo‘lishi mumkin. Maksimal ruxsat etilgan balandlik 200 smga teng. Mahsulotlarni qadoqlangan holda, yig‘ilmagan qutida qabul qilinadi.
Shuningdek, 1 kubometr hajmda joylashgan mahsulotlarning umumiy narxi kamida 5 000 000 so‘mni tashkil qilishi kerak. Masalan, standart 40×30×20 sm qutining hajmi 0.4×0.3×0.2=0.024 kubometr bo‘lsa, bir kubometrga taxminan 40 ta quti joylashadi. Shu sababli, 1 qutida joylashgan mahsulotlarning qiymati kamida 5 000 000/40=125 000 so‘mni tashkil qilishi kerak.
Uzum Market faqat sotilgan mahsulotlardan tushgan daromaddan komissiya va logistika to‘lovini ushlab qoladi. Ushbu yig‘imlar quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
Komissiya miqdori mahsulot kategoriyasiga bog’liq va avtomatik ravishda hisoblanadi. Eng past stavka — 3% (5 000 000 so‘mdan yuqori mahsulotlarga qo‘llanadi), eng yuqori stavka — 25% (50 000 so‘mdan yuqori mahsulotlar uchun). Logistika to‘lovlari mahsulot hajmi va narxiga bog‘liq.
Masalan, sotuvchi futbolkasini 59 ming so‘mga sotadi. Bunda komissiya 25 foiz, ya’ni 14740 so‘m, logistika yig‘imi 4 ming so‘mni tashkil etadi. Narxi 10 mln so‘m bo‘lgan Xbox pristavkasini sotishda esa komissiya 3%, 300 ming, logistika yig‘imi esa 8 mingni tashkil etadi.
Ba’zi toifadagi tovarlar uchun omborda saqlash uchun to‘lash kerak bo‘ladi. Bu 60 kun ichida birorta ham sotuv bo‘lmagan tovarlarga va aylanish tezligi 60 kundan ortiq bo‘lgan tovarlarga tegishlidir.
To‘lov miqdori mahsulot hajmiga bog‘liq bo‘lib, bir dona uchun kuniga 30 so‘mdan 300 so‘mgacha bo’lishi mumkin.
Birinchi o’rinda, platformada seller sifatida ro‘yxatdan o‘ting. Keyingi qadamlarni batafsil ko’rib chiqamiz.
Uzum Marketda sotuvchi sifatida ro‘yxatdan o‘tish uchun havolaga kirishingiz mumkin. U yerda yuridik shaklni tanlash kerak — YTT, MCHJ yoki boshqa yuridik shaxs turini. Ro‘yxatdan o‘tgandan so‘ng, «Shaxsiy ma’lumotlar» bo‘limidagi barcha maydonlarni to‘ldirib, kerakli hujjatlarni yuklang.
YTT va o‘z-o‘zini band qilgan shaxslar uchun:
MCHJ (va boshqa yuridik shaxslar) uchun:
Shundan so‘ng, elektron soliq xizmatlari saytida shaxsiy kabinetga kirib, Uzumni komissionerlar ro‘yxatiga qo‘shish kerak. Keyin esa yangi hamkorlarni kuzatish bo‘yicha menejerga elektron pochta manzili va hisob qaydi ro‘yxatdan o‘tkazilgan yuridik shaxs nomini yozib yuboring. Marketpleys to‘rt kun ichida ma’lumotlarni tekshirib, akkauntingizni faollashtiradi.
«Shaxsiy ma’lumotlar» sahifasida ma’lumotlar to‘ldirilgach, «Do‘konlar» bo‘limi ochiladi. Unda ikkita vkladka mavjud: «Dizayn» u yerda avatar va muqova qo‘shiladi va «Asosiy sozlamalar,» bu yerda manzil va brendingiz tavsifini ko‘rsatish kerak.
Sotuvchilarga bitta do‘konda turli toifadagi ko‘plab tovarlarni sotmaslik tavsiya etiladi. Masalan, bitta do‘konda ko‘ylak va maishiy kimyoviy moddalarni sotmagan ma’qul. Bunday yondashuv brendni shakllantirishga va raqobatchilardan uzoqlashishga to‘sqinlik qiladi.
EDOdan foydalanish hujjat aylanish jarayonini osonlashtiradi va tezlashtiradi. Siz himoyalangan hujjatlarni elektron shaklda yuborishingiz va qabul qilishingiz mumkin, ular sizning elektron imzoingiz bilan imzolanadi va asl nusxa hisoblanadi.
Kartochkada tovar nomi ikki tilda: o‘zbek (lotin yozuvi) va rus (kirill yozuvi) tillarida to‘ldirilishi kerak. Nomlar moderatsiyalanadi, ular quyidagi talablarga javob berishi kerak:
Tovar nomi quyidagi sxema bo‘yicha tuzilishi kerak: Tovar turi + brend + model + asosiy tavsif. Masalan, «Cleanbot Ultraspray oyna yuvish roboti purkagichli.»
Kartochkada, shuningdek, tovarning brendi, toifasi, QQS stavkasi, xususiyatlari va tavsiflari ko‘rsatilishi kerak va SKU — bu tovarning noyob identifikatori bo‘lib, u assortiment qatorining (artikulining) har bir pozitsiyasiga beriladi. Har bir SKU uchun avtomatik ravishda unikal tizim shtrix-kodi belgilanadi, uni chop etish va tovarga yopishtirish kerak.
Tovar kartochkasiga tovar tavsifi va fotosuratini ham qo‘shish kerak.
Marketpleys omboriga birinchi marta kirib kelayotgan barcha yangi mahsulotlar pullik suratga olinadi. Narxlar turlicha: 6 ming so‘mdan 25 ming so‘mgacha. Agar sotuvchida saytning vizual uslubiga mos keladigan mahsulotlarning rasmlari bo‘lsa, u fotostudiya xizmatlaridan bosh tortishi mumkin. Tasvirlarni tekshirish uchun tovar jo‘natilishidan 72 soat oldin yuborish kerak. Suratlarga qo‘yiladigan talablarni bu yerda ko‘rishingiz mumkin.
Tovar kartochkasi yaratilgandan so‘ng, yukxatlarni yaratishga va tovarni omborga jo‘natishga darhol kirishish mumkin.
Har bir tovar individual ishonchli qadoqda bo‘lishi kerak. Agar to‘plam shaklida sotilsa, barcha tarkibiy qismlarni birgalikda qadoqlash, ustiga esa yagona shtrix-kod va «To‘plamda sotiladi» stikerini yopishtirish kerak.
Agar tovarlarda EAN-13 formatidagi zavod shtrix-kodlari bo‘lsa, marketpleysning shaxsiy kabinetida tegishli kartochkani yaratish bosqichida belgilab qo‘yish va maxsus maydonga shtrix-kodni kiritish kerak — shunda qo‘shimcha shtrix-kodlarni yopishtirish kerak bo‘lmaydi.
Mahsulotlarni tezda sotuvga tayyorlash uchun Uzum Market tovar tayyorlash markazi xizmatlaridan foydalanish mumkin. Markaz xodimlari tovarning sifatini tekshiradi, qadoqlaydi, SKU bo‘yicha saralaydi, shtrix-kodlarni yopishtiradi, yukxatlarni shakllantiradi va tovarlarni omborga topshiradi. Bu xizmatlar uchun pul to‘lash kerak, lekin buning evaziga xatolar xavfi minimallashadi, sotuvchi ortiqcha bosh og‘rig‘idan halos bo’ladi.
МойСклад servisida Uzum Market marketpleysi bilan integratsiya mavjud. Marketpleysdan mahsulotlar, qoldiqlar, buyurtmalar va yukxatlarni yuklab oling. Ma’lumotlar avtomatik ravishda sinxronlanadi. Sotilgan tovarlar va qaytarishlar to‘g‘risidagi ma’lumotlar Komissioner hisobotida aks ettiriladi. Hoziroq sinab ko’ring — bu bepul.
Uzum Marketda mahsulotlarni ilgari surish uchun kerakli barcha vositalar shaxsiy kabinetning «Marketing» bo‘limida to‘plangan.
Masalan, hozirgi vaqtda sotuvchilar cheklangan muddatli chegirmalarni taklif qilish kabi maxsus aksiyalar o‘tkazishlari mumkin. Xaridorlar eski narxni o’chirilgan holda, yangi narxni esa chegirmali vaqti tugashiga qadar ishlaydigan taymer bilan ko‘rishadi. «Taymer» yangi mahsulotlarni ilgari surish, qoldiqlar yoki kam sotiladigan mahsulotlarni sotishda juda qulay.
Bundan tashqari, sotuvchilar o‘z do‘konlari uchun promokodlar yaratishi va ularni, masalan, blogerlar yordamida reklama qilish uchun ishlatishlari mumkin. Yoki mahsulotlarni qidiruv natijalarida yuqoriroq ko‘rsatish uchun o‘ziga xos auksionda ishtirok etish mumkin: taklif qancha yuqori bo‘lsa, mahsulot natijalarda shuncha yuqori chiqadi.
Uzum Marketda sotuvchi xaridorlar bilan chat orqali muloqot qiladi. Xaridorlar mahsulot haqida savollar berishi, xarakteristikalarini aniqlashtirishi yoki yetkazib berish sanasini so‘rashi mumkin. Ushbu vositadan foydalanib, o‘rtacha chekni oshirish mumkin — xaridorga qo‘shimcha mahsulot sotib olishni tavsiya qilishingiz kifoya.
Noto‘g‘ri narx belgilash. Ko‘pchilik yangi sellerlar tovarning bozordagi qiymati, raqobat va o‘z xarajatlarini hisobga olmay, tovarlariga juda past yoki juda yuqori narx belgilaydilar. Bu daromadning yoki sotuvning kamayishiga olib kelishi mumkin.
«Agar yangi o‘yinchi juda yuqori narx belgilasa, mahsulotlarini sota olmaydi, chunki pastroq narx belgilagan va shunga mos ravishda oborotlari kattaroq raqobatchilari bo‘ladi. Agar narxni juda past belgilasa, minusga kirib ketadi. Masalan, ko‘pchilik sotuvchilar tovarni 10 ming so‘mdan sotib oladi, 20 mingga sotadi va 100% ustamani juda yaxshi deb hisoblaydi. Hisob-kitob qilinganda esa, aslida sotuvchi barcha haqiqiy xarajatlarni hisobga olmagani uchun minusga savdo qilayotgan bo’ladi. Shuning uchun har doim yunit-iqtisodiyotini hisobga olish kerak.»
Yunit-iqtisodiyot — bu tovar allaqachon sotilgandek vaziyatni modellashtirish va ushbu model asosida sotish natijasida qancha sof daromad olishingiz mumkinligini hisoblashdir. Bu haqda maqolamizda batafsil to‘xtalib o‘tdik.
Darhol katta partiyani sotib olish. Albatta, tovarni katta hajmda sotib olish manfaatliroq. Ammo mutaxassislar real talabni tahlil qilish va qoldiqni o‘zingizga zarar bilan sotishingiz kerakligini hisobga olishni tavsiya qiladilar.
Ishga tushirilgandan keyingi faollikning yo‘qligi. Marketpleysdagi birinchi sotuv oyi kartochkaning hayot siklidagi eng muhim oy hisoblanadi. Agar u bilan boshidanoq ish olib borilmasa, demak, sotuvda kerakli pozitsiyalarni qo‘lga kirita olmaslik xavfi bor, demakki sotuvlar ham past bo’ladi.
Raqobatchilar tahlilini e’tiborsiz qoldirish. Raqobatchilar harakatlarining tahliliga e’tiborsizlik bozor tendensiyalarini tushunmaslikka, maqbul narxlarni belgilay olmaslikka olib keladi va noyob taklif bilan ajralib turish imkoniga ta’sir ko’rsatadi.
Kontent sifatiga e’tiborsizlik. To‘liq bo’lmagan yoki noto‘g‘ri tavsiflar xaridorlarning ishonchini susaytirishii va sotuvlarni kamaytirishi mumkin. Sifatli kontent tovarning jozibadorligi va raqobatbardoshligini oshiradi.
Sellerlar 5-10 ming dollar kapitalga ega bo‘lishni tavsiya qiladilar. Sotuvchilar soni ortishi bilan marketpleysga kirish uchun minimal summa miqdori oshib boradi.
Mahsulotni qaytarish uchun sotuvchi shaxsiy kabinetida qaytarish yukxatini yaratishi kerak. So’ng yukxati raqamini Uzum Marketni qo‘llab-quvvatlashga yuborish kerak. Uch kundan keyin tayyor tovar omborda kutib turadi.
Uzum Marketda qoldiqlarni kuzatib borish, buyurtmalarni o‘z vaqtida qayta ishlash va foydani nazorat qilish muhim. Buning uchun МойСклад xizmati ayni muddaodir — qoldiqlar va narxlarni avtomatik ravishda yangilang, yorliqlarni chop eting, barcha xarajatlarni hisobga olgan holda haqiqiy foydani ko‘ring, qachon va qanday tovar sotib olishni aniq bilish uchun zaxiralarni oldindan rejalashtiring.